Hoppa till sidans innehåll
Foto: MASUDF20

6/1 Intervall-OL


Vad:
Intervallorientering. Övningen finns som PDF nedan!

När:
Gemensam träning sker den 6/1 med samling Petersburg 10.00 eller på plats kl 10.20.  

Var:
Parkering under stora kraftledningen på SKärvkarten från norra infarten. Kör 49 mot Skövde och sväng vänster mot Lerdala/Skärv i höjd med Axvall. Sedan vänster igen precis innan utpassering från Skärv, vid näsbadet.Följ sedan grusvägen till kraftledningen.
Se vägbeskrivningskarta här.

Karta:
Ett antal ex per variant ligger på bänken på kontoret i Petersburg.
Vill du skriva ut din egen karta gör du det här.
Skriv själv ut
-Långa banan, 6,1 km
-Mellan banan, 4,2 km
-Korta banan, 3,0 km
och ta med ut i skogen!

Anmälan:
Ingen anmälan behövs! Kom till samlingen i Petersburg eller skriv ut din egna karta och spring när det passar dig, själv eller ihop med andra!

Genomförande:
Syftet är att träna på orienteringsförmågan samt löpning i skog. Övningen består av avsnitt med start och två kontroller per avsnitt, följt av ett mellanparti till nästa startpunkt och nästa avsnitt. Meningen är att hålla högt fokus och om möjligt lite fart i avsnitten, medan mellanpartierna är till för uppsamling och laddning för nästa avsnitt. Lugn jogg på detta parti!
Övningen körs med fördel i grupper. I grupp kan man turas om att ligga först, samt hjälpas åt att hitta rätt kontrollpunkter. Varje grupp har med fördel en rutinerad löpare som kan avgöra att rätt kontrollpunkt funnits om det skulle behövas.
Ett sätt att köra övningen är att låta den mer rutinerade springa sträckorna i lagom fart medan de övriga i gruppen själva kan avgöra om de vill försöka ligga före och hitta kontrollpunkten först eller om de vill hålla sig bakom för att hänga med på kartan och se hur den rutinerade löser sträckorna. Det går även bra att växla mellan de båda.
Det går naturligtvis att köra enskilt också.
Notera att det inte finns några markeringar/kontroller utsatta i terrängen.

Längd:
Det finns tre varianter på korridoren.
Se "Karta" ovan

Svårighetsgrad:
Alla tränar på i grunden samma sträckning men med avkortningar för korta och kortast alternativen. Svårighetsgraden är ihuvudsak Orange till klurigare varpå yngre löpare än 14 behöver ha sällskap på passet. MEN, det är bra övning att ta sig an lite klurigare orientering i tryggt sällskap och springa lite mer i terrängen.

Uppdaterad: 01 JAN 2019 19:05 Skribent: Magnus Sundmark
Epost: Adressen Gömd

 


 

SISU_Webb_Banner_250X190_samverkan

 

aktivaskara-logotyp-original_2014 liten


  

 

 

 

 



 

Postadress:
IK Gandvik - Orientering
Tiveljung, Valhallagatan 9 B
53234 Skara

Kontakt:
Tel: 0511-27126, +46104764141
E-post: This is a mailto link

Se all info