Hoppa till sidans innehåll

Sitt still och bränn fett!

22 NOV 2011 22:31
MER-värdet efter kvällens MER-träning gavs i form av en föreläsning av Karin Holm, Skövde, om träning. Hon berättade om allt från stort till smått gällande att träna sig som löpare och avslutade med en tydlig poäng kring fettförbränning.
  • Skapad: 22 NOV 2011 22:31

På bilden görs fysiska övningar för att enkelt kunna påvisa vilken effekt aktivitet har på kroppen.

Innan det var dags för föreläsning genomfördes ännu ett MER-tränings pass och, även om jag hävdat det tidigare så hävdar jag det igen, det var säkert säsongens tuffaste hittills. En inledning med rejäla övningar följdes av mer övningar i backen, "styrkevila" och sedan ett gäng tuffa intervaller. Träningen avslutades med mer styrka och nedjogg/stretch.

Efter snabb dusch blev det fika och sedan föreläsning av Karin.
Åhörarna, 16 till antalet, fick höra Karin berätta om hur det förhåller sig med uthållighet vs syreupptagningsförmåga, om hur kroppen fungerar vid fysisk ansträngning och vilken effekt olika träningsformer ger. Vidare pratade Karin även mycket om vikten av olika former av styrketräning.

Att variera sin träning och att även anpassa den efter vad man vill åstadkomma var också uppe för diskussion.

När det gällde frågan om fettförbränning slogs det hål på en ganska vedertagen myt, att lågintensiv tränings skulle bränna mer fett än högintensiv. Det är nämligen bara sant utifrån ett procentuellt upplägg. När du tränar högintensivt använder kroppen högre andel kolhydrater som energikälla men då det totala antalet kalorier som krävs är mycket högre så förbränns även mer fett än vid lågintensiv träning. Mest fett procentuellt sett gör vi faktiskt av med när vi sitter still...

Skribent: Magnus Sundmark

 

 

  

 

 

 

 



 

Postadress:
IK Gandvik - Orientering
Tiveljung, Valhallagatan 9 B
53234 Skara

Kontakt:
Tel: 051127126, +46104764141
E-post: This is a mailto link

Se all info